היכן כדאי יותר להשקיע היום – בארה”ב או בספרד?

השקעות זרות בנדל”ן הפכו כבר לפני שנים לאפשרות קורצת עבור אלפי משקיעים ישראליים. אלו הבינו שלאחר השגשוג המתמשך של הנדל”ן בישראל תבוא הנפילה – ולכן כדאי ‘לשים את הכסף’ במקום אחר, שיכול להבטיח תשואה גבוהה יותר. כעת נשאלת השאלה: היכן כדאי להשקיע – באירופה או בארה”ב? נדל”ן ברצלונה או בניו יורק?

כמו תמיד, הכול שאלה של תזמון ומקום

ארה”ב אינה מקום חד-גוני, וכך גם אירופה. מה שנכון למדינה אחת בארה”ב לא נכון לשכנתה, ומה שנכון למדינה מסוימת באירופה כלל לא מצביע על המגמה האירופית כולה. לכן הדבר החשוב ביותר לעשות הוא לבחון את האפשרויות לעומק לפני ההשקעה.

מבחינת ארצות הברית, אין ספק שניו יורק היא אחת האופציות המועדפות: הנדל”ן בתפוח גדול נותר יציב כמעט תמיד, ואם מתרחשות בו ירידות – הן מינוריות בהשוואה לשאר המקומות במדינה. מצד שני, גם ערים כמו פילדלפיה, שאינה רחוקה בהרבה מניו יורק, יכולות להציע השקעה מניבה ומוצלחת.

באירופה האפשרויות, כך נדמה, רבות יותר. המשבר שפקד את העולם ב-2008 השאיר את היבשת הקלאסית פצועה וחבולה, והיא מתאוששת ממנו עד היום. המצב הזה מציע הזדמנויות השקעה רבות עבור משקיעים מהחוץ, שיכולים לנצל את רמת המחירים הנמוכה יחסית במדינות אירופיות רבות. אך נדמה שמעל כולן, יש מדינה אחת מומלצת במיוחד: ספרד.

מאבטלה כבדה לניצנים של צמיחה – שיהפכו רבים מאוד בקרוב

ספרד נמצאת כעת במצב שעליו חולם כל משקיע: המחירים מתחילים לעלות, אך הם עדיין רחוקים מרמת השיא שלהם. זו הנקודה שבה המשקיע ירצה לרכוש נכס – נקודה שמבטיחה לו עלייה בלבד, כך לפחות צופים רוב המומחים, בשנים הקרובות.

מבין כל האפשרויות שמציעה ספרד, נדמה כי ברצלונה היא האופציה החכמה והמשתלמת ביותר. מדוע? משום שממש כמו ניו יורק, גם היא מציגה ביקוש גבוה לנדל”ן בשעות משבר, וגם היא ‘יודעת’ כיצד למנף את הצמיחה.  הוסיפו לעובדות הללו גם את משבר המהגרים שממנו סובלת רוב אירופה (אך ספרד פחות) וה’ברקזיט’ הידוע שבו החלט העם האנגלי להתנתק מגוש היורו – מה שהפך את ספרד, ואת ברצלונה בתוכה, לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים.

אז נותרנו עם שתיים: ברצלונה וניו יורק. מי המנצחת?

על התשובה הזו, למען האמת, קשה לענות באופן חד-משמעי. מצד אחד, אין ספק שלניו יורק עוצמה רבה יותר מבחינה נדל”נית, אך מצד שני – היא כבר נמצאת בשלב מתקדם יותר של עליית המחירים, מה שמבטיח צמיחה משמעותית יותר, כך נראה, דווקא בברצלונה.

החכמה, כפי שציינו בתחילת הקטע, היא לחפש את המקום הנכון ביותר להשקעה (משום שהתזמון, כפי שכבר סיכמנו, נחשב מוצלח בשתי הערים). רכישת נכס בשכונות עם פוטנציאל צמיחה גבוה מאוד, כמו האישמפלה והראבאל בברצלונה, תבטיח למשקיע באופן ודאי כמעט תשואה גבוהה מאוד, אולי אף יותר מזו שיקבל בשכונות הפופולאריות של ניו יורק.